Dana Sambung Study

Friday, January 7, 2011

hah?? ada ke??

Assalamualaikum..
piin piin..selamat petang semua..hehehe..dah minum petang?? ke masih awal?? *padahal aku yg lapar*
mcm2 yg aku dapat semalam masa duk bw..ipod Apple..pastu camne cara ntuk elak kena saman n sbgainya..mekaseh2 sebab bagi info kat aku...wee~ oke2.. kali nie aku nk berceloteh pasal KUTU...
tapi bukan semua jenis kutu la..aku pilih KUTU KEPALA sebab aku rasa ianya macam dekat je dgn kehidupan kita...lalalalala~

kutu nie serangga yg xde sayap dan hidup dekat atas kepala manusia..panjang kutu nie lebih kurang 2- 4 mm...
selalunya kutu duk kat bahagian kepala..nak tahu kenapa kita rasa gatal2 kalo kutu nie ada??sebab masa dia duk bek punya hisap kita punya darah, air liur dia pon tumpah sama..sebab tu kita rasa gatal.. oh ya! kutu nie pon ada jantan betinanya..kalo x,macamana nk membiak...hehehe... pada kebiasaannya,kutu betina bertelur 6 BIJI sehari..* macamna la xbyk kutu atas kepala* dan inche2 telur tu ambil masa lebih kurang seminggu ntuk menetas..cuba bygkan..sekor kutu betina bertelur 6biji sehari...kalo 2 ekor,jadik 12biji, 3 lak jadik 18..korang kira la sendri berapa byk dorang proses kat atas kepala kita..
jangan ingat kutu pilih tempat kotor je! tempat yg bersih pon dorang bole wat singgahsana taw..whoa! pada kebiasaannya,kutu nie suka duk kat ats kepala dak2 sekolah..tataw la kenapa..maybe dorang pon nk g sekolah smbil2 jumpa kawan2 dorang yg lain gak kot...ahahaha..oke.merapu! kutu nie kan suka main lompat2..sebab tu senang dak2 sekolah nk jangkit kutu..adess..xde keje len ke kutu nie?? kutu nie kan..
kalo kita share2 guna sikat rambut ke,bantal ke topi ke pape ke ngn org yg ada kutu..maka dgn bangganya,dipersembahkan kepada korang singgahsana kutu yg cantik di atas kepala korang!
untuk merawat plak,sebaiknya korang guna la ubat kutu dan jangan lupa rendam barang2 kepala korang lam ubat kutu ye..tapi kalo da teruk,bek g jumpa doktor! paham?? good~
kalo nk taw lebih lanjut korang boleh baca kat inche farmasi ataupun kat inche wiki





terima kasih inche wiki n inche farmasi sebab bagi info kat aku!

p/s : nk g check kepala dak2 nie....piin piin

2 orang sEdaNg MeRePek ^^:

si para para said...

6 bijik sehari tu beliau bertelur..mcma mana la kepala tak mengerutu kalau macam tuh..ish3

kechik yg comey said...

hah..itu la..
byk kan..huu~

 
Teratak ini kepunyaan Puteri Fiona